נותנים את התורה – לפרשת יתרו

פרשת יתרו

מתן תורה. עשרת הדברות.
בקצרה מתומצתים החוקים החשובים ביותר.
אלפי שנים עברו ועדיין האנושות לא הצליחה לשמור אפילו על עשרת הכללים האלה. האומנות מלאה בתיאורים של עשרת הדיברות,
רגע מתומצת שקשה לתארו באופן ויזואלי-
המילים הקצרות אומרות הכל.
אני מביאה כמה תיאורים שצייר מרק שגאל במסגרת סדרת תנ"ך שצייר.
משה והלוחות תזזיתיים, חיים, מהירי מכחול ותנועה-שונה כל כך מהתיאורים  של משה ועשרת הדברות.
רוב התיאורים הם פורטרט רשמי, כיאה לגודל המעמד. כמו כאן למשל-
משה, יוסטוס דה גנט, הולנד המאה ה-15

משה, יוסטוס דה גנט, הולנד המאה ה-15

כאילו הכין צלם תמונות אלבום למשה, חתן בר המצוה, המודה לאלוהים שהביא אותו עד הלום.

אבל, כאמור, שגאל הצליח להביא משה רענן, תורת חיים חיה ואווירה שונה לגמרי:
מארק שגאל, משה מקבל את התורה, צרפת 1965

מארק שגאל, משה מקבל את התורה, צרפת 1965

מארק שגאל, משה , צרפת 1965

מארק שגאל, משה , צרפת 1965

לא תרצח

בקצה השני של היחס לעשרת הדברות, נמצא האומן שמואל בק.
בק , יליד וילנה (1933), נחשב לילד פלא אומנותי. תערוכתו הראשונה נערכה בגטו וילנה כשהוא בן תשע. אחרי תלאות, בריחות ומחבואים נותרו הוא ואמו בחיים בסוף המלחמה. בק תיאר זאת כך –
"כאשר הסובייטים שחרורו אותנו,
היינו שניים מבין מאתיים ניצולי וילנה, מקהילה שמנתה 70 עד 80 אלף נפש".
 
בק למד אומנות בבצלאל ובביה"ס לאומנויות יפות בפריס.
הוא חי בישראל וממנה עבר למקומות שונים. כיום הוא מתגורר בארה"ב.
השואה היא מוטיב מרכזי בציורים הסימבוליים והסוריאליסטיים של בק. הסגנון הייחודי, השמרני, העוסק בכאב – לא התקבל בישראל בהערכה שבק ראוי לה. הציורים היו פיגורטיביים מדי, גלותיים, מלאים בסימבוליזם יהודי ברור – לא ממש מה שהלך כאן בשנות האופקים החדשים ודלות החומר הישראלית המופשטת.
בשנת 2006 הוצגה תערוכה רטרוספקטיבית של יצירותיו ביד ושם ואפשר לראות אותה כאן.
העולם של בק מפורק, הרוס וממוטת. בק מצייר את הריסות חייו. הציורים דחוסים בסמלים מוכרים ובכאלה שהם אישיים יותר. הרחובות ריקים. גם השמיים.
הסמלים של בק, ברורים מאוד. ברורים מדי. זו זעקה של מי שלא שמעו לקולו, שלא האזינו לסבלו ושלא רצו לדעת גם אחרי שהכל נגמר. בק מכריח את הצופה לצפות בזהות המפורקת שלו, בילדותו המנופצת ואינו סומך עלינו שנבין; הוא מוודה שלא תשארנה חידות לא פתורות.
בשנת 1970 יוצר בק סדרה של שלוש יצירות ושמה 'לא תרצח'. כמו קבלת התורה המקורית, גם אצל בק התורה ניתנת במדבר – הרחק מחורבותיה של וילנה ומיערותיה של פונאר.
שמואל בק, לא תרצח, 1970

שמואל בק, לא תרצח, 1970

שמואל בק, לא תרצח, 1970

שמואל בק, לא תרצח, 1970

אלא שהמדבר של בק הוא מדבר רוחני והנושות הכזיבה – התורה הולכת ומתפרקת ואין לה דבר עם 'לא תרצח'. חורבותיה של המורשת היהודית הגדולה לעולם מתגוללים בלוחות חלולים, שהם ארון קבורה סמלי לבשורה היהודית וליהודים עצמם.

אנו ספר התורה השרוף, אנו האותיות הפורחות באוויר.
כדי שבכל זאת תישאר לנו קצת התרוממות רוח לקראת קבלתן של עשרת הדיברות שוב, אני רוצה לסיים בשיר של רבקה מרים, ולקוות שעוד נלמד את עשרת הדיברות בעל-פה.

rtu t, veuku,

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s