לבן על לבן לפרשת ויגש

התסבוכת של יוסף והאחים נפטרת, לפחות על פניו.

האלומות של האחים כל כך משתחוות ומתחננות בפני יוסף, עד שהן עומדות לפני שבירה.
ואז נשבר יוסף ובוכה,
בכי על מה שלא יוכל לשוב ולהיות.
על החלום שהתממש ועל השנים המבוזבזות של הניתוק.
על כל מה שהשיג
ובעיקר על כל מה שברח מפניו.
התמונה מסתדרת:
איחוד משפחה, אב ובן,
הצלחה, פריון.
השאלות נותרות ללא מענה –
איפה היה יוסף הכל-יכול בכל השנים האלה,
ולמה לא יצר קשר עם אבא יעקב.
איננו יודעים
ואנחנו יכולים רק לשער.
הסיפור הלא פשוט זוכה להתרה.
וודאי קל יותר ליוסף לבוא ולספר לפרעה על משפחתו
מאשר לחיות בזהות מוסתרת.
זה לא קל,
אבל זה יותר קל מלהיות האיש שבא משום מקום.
אחרי התסבוכת בסגנון ג'קסון פולוק,
מגיעים כמה רגעי הטהרות;
כמו בציור 'לבן על לבן' של קזימיר מלביץ.

 

קזימיר מלביץ', לבן על לבן, 1918, בריה"מ.

קזימיר מלביץ', לבן על לבן, 1918, בריה"מ.

מלביץ', (Kazimir Severinovich Malevich, 1879-1935) שהיה מייסד וחלוץ הציור הרוסי הטהור,

בשנים האוונגרדיות שלפני ואחרי מהפיכת אוקטובר:
מהקוביזם והפוטוריזם הוא פנה אל ההפשטה, אל הצורות היסודיות,
בהן הוא מצא את הרוחני והטהור, הבראשיתי והבסיסי.
משהו שמשחרר אותנו מהספציפי ומביא אותנו למקומות רחוקים.
מעניין שאותה מגמה שהחלה ברוסיה, החלה באותו הזמן עצמו במערב אירופה [לה קורבוזיה ואחרים] – כאילו הגיעו האומנים לקצה גבול הפיגורטיביות.
המודרניזם של מלביץ' מתנתק מהדת והתרבות הישנה, ופונה לעולם הרגש הטהור –
Under Suprematism I understand the primacy of pure feeling in creative art. To the Suprematist, the visual phenomena of the objective world are, in themselves, meaningless; the significant thing is feeling, as such, quite apart from the environment in which it is called forth.
קשה היום להאמין, אך האוונגרד הרוסי נתמך בתחילת דרכו על-ידי השלטונות הסובייטים; מאוחר יותר הפנה השלטון עורף לאומנים הללו [וביניהם אנשי תאטרון  שירה ועוד] ופנה לכיוון ההרואי עד בנליות של הראליזם הסוציאליסטי. מלביץ' עצמו נעצר בתחילת שנות ה-30 ויצירותיו לא הוצגו במשך עשרות בשנים.
החלומות  של יוסף הנער היו ברורים מאוד – פיגורטיביים ומפורטים לפרטי פרטים.
ביהירות נעורים הוא התהלך משוכנע שכך יהיה;
וכך,אכן היה.
אלא שבסיפור ההתבגרות הארוך והמיוסר של יוסף, מגיע רגע ההבנה וההתפכחות רק בגיל מבוגר-
יוסף נותן קולו בבכי וכל מצרים שומעת.
האיש היחיד בתנ"ך שנותן קולו בבכי, ולא בוכה 'סתם'.
רק לאחר שהגשים את חלומותיו מגלה יוסף שהם לא הביאו להתעלות,
ושלא הכול כתוב בחלומות.
יוסף לומד על בדידותו של המצליחן למרחקים ארוכים.
המשורר שמעון שלוש כתב על כך את שירו 'יוסף והפתקים'-
יוסף / שמעון שלוש
אָדָם בִבְדִידוּתוֹ טָרֹף טֹרַף וְחַי בְּחֶבֶל בְּדִידוּתוֹ, בְּאֶרֶץ אֵין הוֹרָיו.
נִשְׁאַרְתִּי כּוֹתֵב אֶת קוֹרוֹתָיו

אָדָם חַי בְּעֹרֶף אַהֲבָתוֹ,
מַהִי זֶהוּתוֹ, מָהֶם חַיָּיו;
לְפָנָיו חֲלוֹמוֹת
מִגַּבּוֹ רָעָב
אָדָם בִּבְדִידוּתוֹ טָרֹף טֹרַף אָדָם בְּחַיָּיו.

מַכָּרָיו לֹא אִתּוֹ, וִידִידָיו לֹא יְדִידָיו
רוּחוֹ לְחוּד, וּבְשָׂרוֹ לְכוּדָיו,
וּמְיַשֵּׁר אֶת הֲדוּרָיו
אָדָם בִּבְדִידוּתוֹ טָרֹף טֹרַף אָדָם בְּחַיָּיו

הַבֵּן יַקִּיר לִי, בֵּן אָבוּד
הַבֵּן יָקָר לִי בְּפָנָיו.

שׁוּב פָּתַחְתִּי פָּרָשַׁת יוֹסֵף
וּמָצָאתִי בֵּן תָּפוּר בַּאֲסוּרָיו;
כָּתַבְתִּי אֶת דְּמוּתוֹ וְהִנַּחְתִּי אֶת סְפָרָיו.

(יוסף והפתקים, הוצ' כתר)
הבכי המשחרר, המנקה, השוטף את הצער-
הזכיר לי את הטוהר שבציור 'לבן על לבן' של מלביץ'.
לא הכול כתוב בפרטים הפיגורטיביים,
לפעמים השקט הלבן, הצורה הבסיסית,
מדברת דיבור אחר.
שאנחנו זקוקים לו.
ציורים של מלביץ אפשר לראות כאן .
אתר שלם המוקדש למלביץ'- כאן.
המניפסט של תנועת הסופרמזי'סטים של מלביץ' – כאן.

 

2 תגובות ל-“לבן על לבן לפרשת ויגש

  1. לא הבנתי איך הסיפור במקרא על יוסף חולם החלומות מתחבר לציור לבן על לבן של האמן מלביץ'. האם עומק ההתבוננות? האם מצא דמיון בינהם? לא יודעת איך זה קשור

    • יפה שלום – בעיני הציור "לבן על לבן" הוא ביטוי לטוהר של צורה וצבע , להתעלות ולנקודה הנקייה ביותר, הגבוהה ביותר. באופן דומה, הרגע בו נותן יוסף את קולו סוף סוף בבכי, רגע שאין בו יותר הסתרה, בריחה, גאווה, גאוותנות – הוא הרגע הטהור ביותר בסיפור חייו הסבוך. האיש שמגיל צעיר ידע לצייר חלומות מאוד מפורטים של הצלחה – בוכה כך שכל ארץ מצרים שומעת את בכיו. זהו – בעיני לכל הפחות – רגע טהור של אדם בינו ובין עצמו , בינו ובין משפחתו ובינו ובין סביבתו. רגע שדומה, לטעמי האישי , ליצירה המינימליסטית של מלביץ, שחותרת לפנים ולאמת של הדברים. משהו שלקח ליוסף הרבה שנים, צער והתכחשות – להבין.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s