אור ואומנות – קרוג'יו, ורמר ווייט – פוסט ראשון לחנוכה

אני מתאפקת לא לעשות את המובן מאיליו ולעלות פוסט על חנוכיות-

למרות הבנאליה המתבקשת ישנן חנוכיות מפתיעות ומעניינות מאוד. בפעם אחרת.
אור באומנות.
גם נשמע קצת בנאלי, ובכל זאת.
פוסט ראשון. יגיע עוד אחד (לפחות)
קרווג'וי – האור הדרמטי של הטוב והרע
 
העולם האישי והסוער של קרווג'יו  (  ( 1571-1610 Michelangelo Merisi da Caravaggio‏  התקיים בשנים של אומנות הבארוק: אמנות הולכת צעד אחד מעבר לחיקוי המציאות, האיזון והחזרה לאומנות הקלאסית של קודמתה, אומנות הרנסאנס. הבארוק מאופיין בדרמטיות רבה, תיאטרלית.
קרוג'יו נחשב לאחד מנסיכי הבארוק – לאיש שהביא את הדרמה לשיא, בעיקר ע"י שימוש באור וצל.
קרוג'יו חי חיים סוערים ולא שגרתיים – בין השאר הוא הואשם והורשע ברצח, חי חיי הוללות, נע ונד לקראת סוף חייו והתמודד עם טענות הכנסייה הקתולית – על כך שעבודותיו מבזות את קדושי הדת.
שכן קרוג'יו הציג את האנשים כולם כבשר ודם – אנשי הברית הישנה והחדשה עלו על בימתו התיאטרלית כאנשים פשוטים, כפי שהיו בחייהם: רגליהם מרובבות בבוץ, בגדיהם בלואים והבעתם הבעה של אנשים פשוטים, לא של קדושים מחוכמים.
החביבה עלי ביותר מבין עבודותיו של קרוג'יו היא היצירה המתארת את השליחים של ישו, אנשי כפר תמימים, הבוחנים את פצעי הצליבה ואינם מאמינים כי זהו ישו, שאכן שב לתחייה – השתוממות של אנשי כפר למראה פלא, נס, שהם לא מודעים לתפקידם האצילי בעתיד –
סתם אנשי כפר שכאלה.

 

קרווג'יו, תומס המפקפק, איטליה 1602

קרווג'יו, תומס המפקפק, איטליה 1602

בגלל שבכל זאת, הפוסט הזה הוא לכבוד החנוכה, אז חייבים את יהודית והולופרנס;

כדרכו קרוג'יו מביא את הדרמה בשיאה, ודם נשפך כמים.

משחקי האור הקיצוניים מעצימים את הדרמה, ויהודית כמובן בהירה ומוארת; אבל העלמה של קרוג'יו מוותרת על העדינות ולנגד עינינו חותכת את הולופרנס כאחרונת הערסים של נפולי במאה ה-17.

קרווג'יו, יהודית כורתת את ראשו של הולופרנס, איטליה , 1598-99

קרווג'יו, יהודית כורתת את ראשו של הולופרנס, איטליה , 1598-99

עוד על קרוג'יו אפשר לקרוא כאן 
וֵרְמִר – האור הגנוז

 בארוקיסט שונה בתכלית היה יאן ורמר ההולנדי  (Jan Ve'rmeer 1632-1675  ). ציוריו הקטנים לא נחשבו במיוחד באותם הימים.  כגאונים לפניו ואחריו – גדולתו התגלתה רק לאחר מותו.
יאן ורמר, אישה צעירה עם קנקן מים, הולנד 1664-65

יאן ורמר, אישה צעירה עם קנקן מים, הולנד 1664-65

 

אנו יודעים מעט מאוד על ורמר האיש ועל חייו. אומנותו של ורמר היא בעיני מסוג האומנויות הגאוניות כל כך עד שצריך להביט ולא להוסיף מילה.
כי אין מה לומר.
אז נספר שהוא השתמש במכשור טכנולוגי של ימיו (קמרה אובסקורה , למשל)?
שהוא צייר את שלוות חייהם העשירה של ההולנדים? –
רבים עשו זאת ואף אחד מהם אינו מושלם כורמר.
האור של ורמר חודר לבית ההולנדי וגם לנפשותיהם של הדמויות שאנו, הצופים, מציצים לרגע אליהם הביתה. הם מופתעים לראות אותנו, או כלל לא שמים לב לנוכחותנו, ומצויים בעולם של אור שלא מהעולם הזה.
אור רך ועצוב.
כשאומרים 'האור הגנוז', אני חושבת על ורמר.
כמו כאן, כשהוא מכניס אותנו בשקט לחדר ובו אישה אחת ליד חלון, ואנו יכולים להשלים את סיפורה בעצמנו –

לצפייה בתמונות של ורמר באיכות טובה ובהסברים טובים לא פחות – כנסו לכאן.

 כל מה שרציתם לדעת על ורמר ולא העזתם לשאול – זה כאן
אנדרו וייט – הלגה ואור המסתורין של הרגשות
 
אנדרו וייט הוא מהציירים הגדולים של אמצע המאה ה-20 ומגדולי הציירים האמריקאים (Andrew Newell Wyeth 1917-2009 ) .
בחרתי לדלג קדימה בזמן כי אין מתאים ממנו לעלות ולבוא אחרי ורמר.
וייט הפיוטי, המביא אותנו אל האינטימיות כורמר, מעט דרמטי יותר האור הוייטי.
הוא יותר דרמטי מורמר ופחות דרמטי מקרוג'יו.
הוא אנדרו וייט הגדול והיפהפה.
מכל ציוריו זכורה לטוב סדרת הציורים של HELGA – שכנתו בפנסילבניה.
בסודי סודות היו וייט והלגה נפגשים והיא שימשה למודל שלו לאחת מסדרות הציורים שהכו בתדהמה את עולם האומנות במאה ה-20.
 40 ציורים. 200 רישומים.
בשנים 1971-1985 צייר וייט סדרה פיוטית, מרגשת, מכמירת לב, מלאת רגש ודיוק , של הלגה שכנתו:
לבושה וערומה, בסצנות פנים וחוץ, באקוורל ובשמן.

יום אחד הוא חשף אותה בפני העולם, בפני רעייתו ומשפחתו.
הם נותרו בקשר כל חייהם. הלגה טיפלה בוייט הזקן עד מותו.
[* אזהרת עירום – התמונה השנייה היא תמונת עירום, לנזהרים בעניינים שכאלה]

בפוסט הבא: אורות הכרך

 

אנדרו וייט, צמות, 1979, ארה"ב.

אנדרו וייט, צמות, 1979, ארה"ב.

 

אנדרו וייט, נאהבים, 1981, ארה"ב

אנדרו וייט, נאהבים, 1981, ארה"ב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s