תולדות המשפחה המאושרת – לפרשת תולדות

על פתח האוהל בודאי היה תלוי שלט 'כאן גרים באושר יצחק, רבקה, עשו ויעקב'.

 פרשת תולדות מסיטה את בדי האוהל ונותנת לנו להיכנס פנימה.

למשפחתולוגיה הרוחשת.

המשפחה. 

הכול נאמר עליה ועדיין היא הבסיס האנושי והיצירתי .

 אלף וריאציות יש לקנאת אחים, 

לדברים שמתחת לפני השטח.

אלף וריאציות (לפחות) לאהבת הורים, להעדפת ילד אחד על-פני אחיו,

ולרגשות של המקופחים והמועדפים בעיני עצמם ובעיני בני משפחתם.

 המשפחה יושבת לתצלום מחויך. רשמי. כזה ששמים בסלון הבורגני או בפייסבוק.

שכולם יראו כמה נחמדים אנחנו. ומהוגנים.

 כמו בתמונה שצייר GILLIS VAN TILBORGH

5364-family-portrait-gillis-van-tilborgh

ויש כאלה שאומרים – לא.

אנחנו לא משחקים את המשחק הזה ודווקא נביים את עצמנו שמחים, הוללים אפילו,

בלי ייחוס ובלי פוזה.

אצלנו כל יום פורים.

או לפחות ככה אנחנו רוצים שיהיה.

ככה אצל  STEEN  JAN.

STEEN  JAN, דיוקן משפחת האומן, הולנד 1665

STEEN JAN, דיוקן משפחת האומן, הולנד 1665

גדולים וקטנים, חיות מחמד, תחפושות וכולם יחד פותחים שולחן.

אני מחבבת את היצירה הזו.

ויש את משפחת באללי הידועה של דגה.

כמו בפרשת תולדות כל אחד לעצמו.

כל אחד מביט לנקודה אחרת.

ויש מי שמפנה את הגב.

he Bellell  i 1858–1867T    Family,Edgar Degas

he Bellell i 1858–1867T Family,Edgar Degas

דגה צייר את מה שהדיוקן הרשמי לא יגלה.

את התוגה, הבדידות, הסוד שמאחורי החזית המהוגנת.

גם הוא מסית את המסך

ולרגע אנחנו קופאים מול העצב הזה.

נראה לי שמשפחת יצחק ורבקה,

על קנאת האחים, העדפות ההורים,

מאבקי השליטה וההסתרה –

 הייתה מבינה היטב את הציור הזה.

 עוד על אומנות ומשפחה כאן

על פרשת תולדות, תקופת הילדות – האימה, ההורים, הדמיון – כאן

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s